tisdag 21 maj 2019

Prov med Microsoft Forms

Under läsårets gång har det digitala arbetet i skolans 1:1-klass utökats och formats till en självklar och naturlig del i skolvardagen. Elevernas lärplattor är med som hjälpmedel, komplement, arbetsverktyg och mätinstrument - och jag som klasslärare har länge sneglat på möjligheten att göra ett större prov helt digitalt.

Sagt och gjort, naturligtvis behöver vi hinna testa på också den möjligheten innan årskurs sex är förbi, så läsårets sista engelskaprov genomförs helt digitalt i Microsoft Forms. 

Att skapa ett digitalt test, som också mäter det vi avser mäta, sätter en del krav på provets utformning. Möjligheter till uppgifter i Microsoft Forms är av varierande art, och till skillnad från traditionella prov till pappers så sker det mesta av lärarens arbete före själva provtillfället. Jag har förberett provet, gjort frågorna och matat in de svar som bedöms som korrekta. Eftersom provet i sin helhet blir självrättande behöver vi också ha en god balans i uppgifter där man själv producerar sitt svar och uppgifter där man kan välja mellan olika alternativ. På så sätt behöver stavningen inte vålla bekymmer i alla delar av provet. Eftersom jag kan skapa testet så att eleverna får se sina resultat, uppgift för uppgift, direkt när de slutfört formuläret så blir deras inlärning också interaktiv och feedbacken fås i real tid.

I det här provet sätts fokus på meningsbyggnad och ordföljd, ordkunskap, oregelbundna verb och klockan, vilka alla jag på ett smidigt och varierande sätt lyckas skapa lämpliga uppgifter till. Elevernas utlåtanden efter provet var positiva och de var i det stora hela nöjd med både uppgifter och resultat. Själv är jag som klasslärare också nöjd, både över resultaten och över det faktum att jag inte har en bunt med språkprov att ta itu med efteråt. I Forms får jag färdigt allas resultat, allas respektive svar och klassens totala medeltal direkt. 





Första gången med digitalt prov för vår del, men helt klart inte sista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar